برای بسیاری از خریداران خودروهای SUV، علاوه بر قابلیتهای بالای حرکتی، ابعاد بزرگ و ظاهر پرابهت هم بسیار اهمیت دارد. از این نظرLX 570 رضایت این گروه از خریداران را جلب خواهد کرد. در نگاه اول ابعاد بزرگ و جثه درشتLX 570 که چند سانتیمتری از برادر ناتنیش تویوتا لندکروزر بزرگتر است، خبر از یک SUV قدرتمند و جادار می دهد. فرم کلی بدنه، برجستگیهای روی گلگیرها و شکل پنجره ها کاملا شبیه به لندکروزر هستند. اما بهکارگیری قطعات با کیفیت از جنس کروم در جایجای بدنه و توجه به جزئیات باعث شده طراحی LX570 به مراتب لوکستر از لندکروزر باشد. در کل می توان گفت تمرکز طراحان LX 570 بیشتر روی ماهیت مجلل این خودرو بودهاست. چراغ های LED روشنایی در روز در جلو و LED طیفی در عقب تاثیر بسزایی در ظاهر خودرو دارند، اما یکی از مهمترین تفاوتهای ظاهری مدل ۲۰۱۳ فیسلیفت نسبت به گونه اولیه، طراحی خاص جلوپنجره است. این سبک طراحی جلوپنجره در سایر محصولات جدید لکسوس نیز، یافت می شود. آینههای جانبی بزرگ با طراحی کلی بدنه در هماهنگی کامل هستند و زیر آنها دوربینهایی برای کمک به راننده در زمان رانندگی و هنگام پارک کردن نصب شده است.
بی اصالت،ولی مجلل
به لطف بهکارگیری سیستم ورود و استارت بدونکلید و کلیدکارتی، ورود به کابین به آسانی انجام می شود. جوی کاملا تجملی در کابین حکم فرماست و کیفیت بالای قطعات نظر هر کسی را کاملا به خود جلب می کند و همانگونه که در مقدمه اشاره شد، شاید از برخی خودروهای آلمانی هم بهتر باشد. جای جای کابین و صندلیها با چرم طبیعی پوشانده شده اند. صندلیهای بزرگ و برقی بسیار نرم و راحت هستند و حس نشستن روی یک مبل راحتی را تداعی می کنند. و همچنین با فرم خاصشان، در مانورهای ناگهانی راننده و سرنشین را در بر می گیرند.
طیف وسیع امکانات در فضایی بزرگ
تنظیمات صندلی های جلو، آینه های الکتروکرومیک و فرمان، به لطف سیستم حافظه قابل ذخیره است. و گرمکن و سردکن به صورت استاندارد برای صندلیهای جلو و آپشن برای صندلی های عقب عرضه می شوند. قطعات چوبی و فلزی کارشده داخل کابین بسیار با کیفیت هستند و با ظرافت هرچه تمامتردر جای خود قرار داده شده اند. فرم کنسول جلو نیز در نوع خود جالب است و بی شباهت به لندکروز نیست. یک برآمدگی بزرگ وسط کنسول جلو خودنمایی می کند که دریچههای بزرگ هوا و مانیتور ۸ اینچی درون آن تعبیه شدهاست. همچنین بیشتر قطعات این قسمت از جنس آلومنیوم تراشخورده هستند و نمای اسپرت برای آن رقم زده اند. فرمان هم که دکمههای تنظیم سیستم صوتی و تلفنهمراه را درون خود جای داده، با چرم و چوب پوشانده شده است.
صفحه کیلومترشمار زیبای این خودرو ترکیبی از فناوریهای آنالوگ و دیجیتال را به نمایش میگذارد، اما نشانگر سمت چپ (دور موتور) بیش از اندازه ساده به نظر میرسد و با نشانگر سمت راست تناسب ندارد. دستهدنده و اهرم ترمز دستی نیز در کنسول وسط که ترکیبی فوقالعاده از آلومینیوم و چوب است قرار دارند. البته از نظر نگارنده بهتر بود به جای اهرم ترمزدستی از مدل پدالی یا دکمهای استفاده می شد تا از شلوغی و آشفتگی این بخش جلوگیری شود. کلیدهای تنظیم دیفرانسیل و فنربندی در یک قاب استوانهای روی کنسول وسط قرار دارند که بیشباهت به نمونه بهکار رفته در پورشه کاین نیست. درون زیرآرنجی پوشیده شده از چرم هم که میان دو صندلی قرار دارد، cool box یا یخچال قرار گرفتهاست.
صندلیهای ردیف دوم این خودرو در راحتی چیزی کم از صندلی های جلو ندارند. و این ردیف نیز از دریچههای هوا و سیستم تهویه مجزا بهره میبرد و برای سرگرمی سرنشینان این قسمت، دو عدد مانیتور برای پشتسری صندلیهای جلو به علاوه هدفون بیسیم قابل سفارش است. ابعاد بزرگ LX 570 فضایی جادار و راحت را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. و با بازکردن صندلیهای ردیف سوم، ظرفیت این خودرو به ۸ نفر افزایش می یابد. اگرچه به علت فضای محدود ردیف سوم، نفر هشتم کمی دچار مشکل خواهد شد. صندلیهای ردیف دوم نیز قابل خواباندن هستند تا در مواقع نیاز فضای بسیار بزرگ برای حمل بار فراهم شود و مهندسی کم نقص برند خودرو را به شما یادآوری کنند.
کنترل درجه حرارت و تهویه مطبوع ۴نقطهای به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است. روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک، سنسور باران، سیستم شست و شوی چراغ های جلو، سیستم تلفنهمراه و بلوتوث، شیشه های ضد اشعه، آینهها، شیشهها و سانروف برقی به علاوه دهها آپشن دیگر از امکانات رفاهی قابل ذکر LX 570 هستند. این خودرو همچنین با برخورداری از سیستم رادار فاصله با خودروی را جلویی تنظیم کرده و از وقوع تصادف جلوگیری می کند. این غول ژاپنی در بخش ایمنی داخلی نیز با ۱۰عدد ایربگ، کمربندهای سه نقطه ای پیش کشنده، پشتسریهای فعال، فرمان مجهز به سنسور سرعت و دوربین های نصب شده دور تا دور خودرو جایی برای گله باقی نمی گذارد.
فکر مسابقات خیابانی را از سرتان بیرون کنید
خودروهای لکسوس معمولااز نظر تواناییهای حرکتی در مقابل رقبای آلمانی خود حرفی برای گفتن ندارند. و بی شک LX 570 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو از یک پیشرانه ۸سیلندر7/5 لیتری بهره می برد. این پیشرانه حجیم قادر به تولید ۳۸۳ اسب بخار در دور ۵۶۰۰ و گشتاوری برابر با 530 نیوتنمتر بوده و این توان را توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می کند. که البته چنین قدرتی برای یک SUV با این ابعاد، چندان هم چشمگیر نیست. اما با توجه به شتاب صفر تا صد، ۷ ثانیهای این غول 2735کیلوگرمی، و تجهیز پیشرانه آن به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها،LX 570 گزینه نسبتا مناسبی به نظر می رسد.
آفرود سواری پر خرج
LX 570 به لطف سیستمهایی همچون، قفل دیفرانسیل، محدود کننده لغزش (که سبب افزایش کشش خودرو نیز میشود)، تنظیم ارتفاع خودکار، سیستم CRAWL CONTROL، تعلیق متغیر تطبیقی و... ، خودرویی کاملا مناسب برای مسیرهای آفرود و ناهموار کوهستانی است. اما در بحث مصرف سوخت LX 570 با مصرف شهری ۱۷لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر، مصرف جادهای۱2لیتر به ازا هر ۱۰۰کیلومتر و مصرف ترکیبی ۱۴لیتری، به نسبت خودروی پرمصرفی محسوب می شود. لکسوس،LX 570 را با قیمت ۸۱ هزار دلار در بازارهای بینالمللی عرضه می کند. اما مدتی پیش این SUV لوکس به بازار خودروی ایران نیز راه یافت و در ابتدای ورودش حدود۳۷۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد ولی با جهش ناگهانی قیمتها، بهای LX 570هم افزایشی چشمگیر به خود دید و هماکنون برای خرید آن بیش از ۵۵۰ میلیون تومان باید هزینه کرد،که برای چنین خودرویی بسیار غیرمنطقی به نظر می رسد.
اما در مجموع لکسوس LX 570 با توجه به مصرف سوخت بالا و ابعاد بزرگ بدنه، چندان مناسب رفت و آمد در شهرهای شلوغ به نظر نمیرسد و علاوه بر این شتاب و قدرت آن نیز برای افرادی که به دنبال یک SUV چالاک هستند، آنچنان رضایت بخش نیست.