مسعود دهنمکی گفت: برای من گونه فیلمها تفاوتی نمیکند، «اخراجیها»،
«رسوایی» و یا مستندهایم بیان دغدغههایم است که سعی میکنم به نوعی دیده
شود بنابراین قالب آن ممکن است مستند، طنز یا جدی باشد.
به گزارش جهان، این کارگردان در پایان فیلمبرداری چهارمین ساخته سینماییاش
«رسوایی» در گفتوگو با ایسنا، فیلم جدیدش را با مضمونی اجتماعی و تمی
عرفانی-اخلاقی دانست واظهار کرد: فیلم من قصه شیخ صنعان و چیزهایی که گفته
میشود نیست و سعی کردم کار جدیدی بسازم.
وی درباره پیش بینیاش از استقبال از این فیلم، گفت: شرایط امروز سینما قابل پیش بینی نیست و ریزش مخاطب به شدت محسوس است و حتی نسبت به زمان اکران «اخراجیهای ۳ » ریزش مخاطب بیشتر شده است و در شرایطی هستیم که داد همه در آمده است.
این کارگردان ادامه داد: البته بخشی از فیلمها با این مضمون چون با بودجه دولتی ساخته میشده و عنوان معناگرا به آنها اتلاق میشده دغدغه مخاطب نداشتهاند اما بودجه «رسوایی» کاملا در بخش خصوصی تامین شده و به خاطر همین سعی میکنیم مخاطب با آن ارتباط برقرار کند اما دیگر دغدغه رکورد ندارم.
مسعود دهنمکی با بیان اینکه ریسک فیلمسازی به شدت بالا رفته است، گفت: به هر حال باید امید داشت و کار کرد. البته بخشی هم به آینده بر میگردد و خانواده سینما که بدنه آن را تشکیل میدهند که رزقشان از همین تولیدات است و اگر قرار باشد تولیدی هم نباشد سینما دچار مشکل میشود.
این کارگردان در بخش دیگری از این گفتوگو درباره بازیگران «رسوایی» به ایسنا اظهار کرد: سعی کردیم نوع بازیها شبیه به «اخراجیها» نباشد بنابراین از طیف «اخراجیها» تنها شریفینیا ، عبدی و کاویانی در کار هستند که اکبر عبدی گریم و بازی متفاوتی دارد و به فراخور فیلمنامه و کارکتری که در نظر گرفته شده است مناسبترین گزینه برای ایفای این نقش بود.
وی با اشاره به موضوعات انتقادی که در آثارش مطرح میشود خاطرنشان کرد: مقولاتی در جامعه ما مانند فقر و تبعات آن و آسیبهایی که جامعه در معرض آن قرار دارند وجود دارد که باید به آنها پرداخت. جنگ و دفاع مقدسی بود که چیزهایی را اصلاح کرد پس نسل امروز چه میشود و ما نسبت به قشر خاکستری جامعه چه مسئولیتی داریم؟
این کارگردان ادامه داد: حرفهایی است که درون مایه فیلم را تشکیل میدهد و دیالوگهای انتقادی داریم که شاید مورد پسند خیلیها واقع نشود بنابراین سعی کردیم به جای اینکه رو و گزنده باشد، در دل داستان آورده شود تا تاثیر گذار باشد.
وی در پاسخ به این سوال که مسعود دهنمکی نسبت به فیلم اولش چه تغییری کرده است، گفت: قطعا تجربهاش بیشتر شده است چرا که تجربه خیلی مهم است مخصوصا برای کسانی که تجربی وارد کار میشوند. از اول هم معتقد بودم تکنیک دست یافتنی است و در فرم ساختار سعی کردم تجربیاتی جدید داشته باشم.
این کارگردان ادامه داد: طی ساخت این چهار فیلم دوربینهای جدیدی را تجربه کردم، جلوههای جدید کامپیوتری و نوع فیلمبرداری روی دست جنگی و همچنین تلفیق آدمهای قدیمی سینما با آدمهای جدید، چیزهایی بودند که به مرور در این سالها به دست آمد و در این فیلم هم به لحاظ فرم نسبت به سه کار قبلی تفاوت زیادی کردهایم.
وی درباره عدم حضور مدیران و چهرههای سینمایی در پشت صحنه این فیلم برخلاف فیلمهای قبلیاش گفت: خیلیها خودشان دوست داشتند بیایند و ما ممانعت نمیکردیم که این به حساب سابقه من در جبهه هم بر میگشت. اما فضای این کار متفاوت است ضمن اینکه احتیاج داشتیم سرعت کار را بالا ببریم و سعی کردیم چنین حاشیههایی نداشته باشیم.
دهنمکی خاطرنشان کرد: با پیش تولیدی چهار ماهه فیلمبرداری حدود یک ماه داشتیم که تجربه جدیدی برای کاهش هزینهها بود.
وی درباره اکران این فیلم نیز اظهار کرد: بستگی به شرایط اکران دارد و شاید زودتر از جشنواره فیلم فجر آن را اکران کنیم.